Zutphen, Nederland
info@pigontheattic.nl

Eenvoud

Hobbyblog

In Parijs, in de wijk Montmartre om precies te zijn, hadden we op doorreis naar Disney Parijs de gelegenheid om een paar uur door te brengen. We namen een kijkje bij de Sacre Coeur. De trappen waren bezaaid met mensen die van het eerste zonnetje genoten. Straatartiesten maakten muziek en probeerden wat geld op te halen. Verderop kwamen we bij het plein waar schilders probeerden hun waar te slijten. Velen maakten portretten van de toevallige voorbijganger die wel vereeuwigd wilde worden. Op de terrasjes was het druk, de koffie kostte nogal wat. Later hoorden we dat de prijs van de koffie afhankelijk was van de zitplaats die je had. Zat je voor op het terras dan was de koffie duurder dan wanneer je achter in het café zou zitten. Op het terras zaten de toeristen en in het café de stamgasten!

We gingen, op weg naar de bushalte, terug door een aflopend straatje met vele kleine winkels. Veel met schreeuwerige souvenirs. Allerlei felgekleurde plastic Eiffeltorens schreeuwden om aandacht. T-shirts met aandacht voor van alles wat er in Parijs zoal te zien is, en veel, veel prularia.

De gevel van één winkeltje trok de aandacht. De kleur van het schilderwerk was okergeel met groen. Het zag er door de ramen gezien nog ouderwets uit. De toonbank, de aankleding etc. Iets trok de aandacht, je had het niet meteen in de gaten, maar het lokte je gewoon naar binnen.

Eenmaal binnen zagen we een enorme uitstalling van snoepgoed en bonbons. Het zag er uit of je het zo cadeau kon geven, prachtig, gekleurd verpakt. Toen we beter keken, niet naar het gehele plaatje maar gerichter, zagen we iets bijzonders, het getuigde van een enorme eenvoud. De winkelvoorraad bevatte slechts 5 soorten bonbons en een 5 tal soorten snoep. Waarom leek er dan zoveel te liggen?

De kleuren die op de gevel onze aandacht al hadden getrokken waren binnen doorgevoerd en er was nog een derde kleur aan toegevoegd. Er waren bonbons verpakt in een doosje met de okergele kleur, de groene kleur, of een rode kleur. De zelfde bonbons maar dan tóch weer anders. Het doosje was op een volgend plekje vervangen door een kleurig papiertje in dezelfde tinten. Dus weer 3 producten van een en hetzelfde. Dan had je deze bonbons ook nog in blik of met een grote strik. Hetzelfde hadden ze gedaan met het snoep.

Maar hoe creatief kun je zijn. Er waren ook doosjes in het geel, rood en groen met 2 of 3 soorten bonbons gecombineerd. Of met enkele snoepsoorten bij elkaar. Steeds weer een andere verpakking, steeds weer in de drie kleuren. Wat een keuze was er. (of eigenlijk niet)

De hele winkel was gevuld met slechts het handjevol artikelen in diverse soorten samenstellingen en in drie verschillende kleuren per samenstelling. Maar je waande je als Jantje in kersenland. Iedereen kon hier een cadeau vinden om mee te nemen. Geniaal! En het zag er heel aantrekkelijk uit, de kleuren lokten je naar binnen omdat het hele winkeltje gedrenkt was in deze kleuren bleef je je verwonderen. Het gaf rust, het gaf een chique uitstraling en het gaf het idee dat er keuze was uit duizenden soorten snoep en bonbons.

Het zit hem vaak in de eenvoud! Wie opent er hier een winkel?

M.K. Peta

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

RSS
Follow by Email
LinkedIn
Share
Instagram