Brug

Voor de nieuwe rondweg van Zutphen naar Eefde/Deventer vv is een brug gebouwd die over het Twentekanaal komt te liggen.

We volgen de aanleg van de weg en zijn nieuwsgierig naar alles betreffende de gang van zaken. Toen we tijdens de dag van de bouw dan ook al over de nieuwe weg mochten fietsen was het een uitgemaakte zaak; dat deden we meteen. De weg was nog niet geheel klaar, niet overal was al een laag asfalt aangebracht. En… je kon nog niet over het Twentekanaal via de nieuwe route. Dat werd dus tijdelijk nog even over de oude brug rijden om aan de andere kant van het kanaal weer de route te kunnen vervolgen.

Op het industrieterrein werd intussen hard gewerkt aan het bouwen van een nieuwe hangbrug. Nu denk ik bij een hangbrug niet meteen aan een boogbrug, maar zo ziet het er dus wel uit. Enkele weken geleden zag ik in de krant staan dat de brug binnenkort op een ponton gezet zou worden en enkele dagen later op de juiste plek in/boven het Twentekanaal komen te staan. Een heel karwei, wat met grote precisie moet worden uitgevoerd. Bij hoog of juist te laag water zou het uitgesteld worden.

Ik zette het in de agenda en toen ik enkele dagen vrij plande zag ik dat het plaatsen op de ponton op mijn vrije dag zou vallen. Kijken dus! In de krant stond vanmorgen helemaal uitgelegd hoe men te werk zou gaan en van hoe laat tot hoe laat een en ander zou plaatsvinden. En… op de dag dat de brug ingevaren wordt (zaterdag) en op zijn plek wordt gezet is er zelfs aan alles gedacht om het de kijkers naar de zin te maken. Wat dacht u van toiletten! Wat een luxe!

Vanmorgen was ik iets na 09 uur bij de brug. Het bedrijf Mammoet had de brug in de voorliggende uren al met een kant op een ponton gezet. Nu waren ze bezig om de struiken en bomen die een obstakel vormden om verder te gaan te kortwieken of om te buigen. Er waren al redelijk wat kijkers, maar wat me verbaasde was het feit dat er van de 100 toeschouwers hooguit 10 vrouw waren. Wat zonde, hoe vaak krijg je de kans om zo’n mega operatie te aanschouwen? Als ik had gewerkt had ik ook niet kunnen kijken, maar dan was ik vanavond een kijkje gaan nemen.

Om 10 uur moest ik naar een afspraak en een rondje markt stond ook op het programma, tenslotte heb ik haast nooit de kans om naar de markt te gaan. Een vriendin stelde voor om te gaan lunchen en het was 14 uur toen ik weer richting brug fietste. Het was intussen drukker geworden, maar nog steeds waren de vrouwen in de minderheid. Veel was er ogenschijnlijk niet gebeurd in de tussenliggende uren. En het duurde nog tot 16 uur voor er schot in de zaak kwam en de brug weer richting water ging.

Ik kon niet blijven tot alles op het ponton stond, maar heb een goed idee van deze operatie gekregen. Bij deze operatielocatie staat een snackbar, de enige mogelijkheid om in die buurt iets te eten of te drinken te kunnen halen. Gesloten wegens vakantie. Dat hadden ze niet handig bedacht, dicht, met zo’n publiektrekker voor de deur. Een andere cateraar is in het gat gesprongen en verkocht in een tentje koffie, thee en frisdranken.

Zaterdag heb ik niet veel tijd, maar als ik ook maar even de gelegenheid heb ga ik kijken naar het op de plek zetten van de brug. Wat een techniek, wat een beheersing van machtige machines, wat een millimeter werk!

M.K. Peta

Zie ook:

 http://www.destentor.nl/regio/zutphen/11504660/Megaoperatie-nieuwe-brug-Twentekanaal.ece?startshow=null&startSlide=null

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *