Bankieren

Overal word je er op geattendeerd, phishing, mailings van de bank die van criminelen afkomstig blijken te zijn, etc. En ik lees me in, in de hoop dat ik niet geconfronteerd word met deze vorm van criminaliteit.

Dus opletten bij de geldautomaat. Altijd beschermend mijn hand boven het intoetsen van mijn pincode. Twee keer controleren of er niets vreemds op mijn bankafschriften staan, etc.

Nu kreeg  ik onlangs weer twee verzoeken van mijn rekening bij de AMRObank dat ik moet reageren. Nu had mijn e-mailprogramma deze mails al keurig onderschept. Maar toch, je wordt op het verkeerde been gezet. Nu bankieren we niet bij de ABN-AMRO dus die mails zijn sowieso al verdacht. Ik open ze dan ook niet.

Mijn bank, de RABO, laat mij middels brieven op hun site weten dat er nog verdere veiligheidsmaatregelen zijn genomen. Nu hebben we al de https, dus al veiliger… daarna kwam het slotje. En onlangs de mededeling dat er een certificaat achter het slotje hangt. Controleren dus maar!

Ik wil geld overmaken en log in, tot zover alles goed; https, een slotje en zelfs een certificaat. Dan springt mijn scherm op grijs en staat er een balkje in met het verzoek: even geduld a.u.b. Daaronder een rood kruisje. Oké, even wachten dan maar, misschien is de site in onderhoud. Maar het duurt me te lang! Ik wil uitloggen maar kan er niet uit. Niet via dit niet via dat. Dan dus maar het kruisje rechts bovenin. Ik ben er niet blij mee, maar kan niet anders. Nu ben ik vast niet uitgelogd denk ik al lichtelijk paranoïde. En meteen ga ik weer naar de site, en wat blijkt… ik ben nog steeds ingelogd! Hoe kom ik uit (en meteen springt er weer een grijs waas met de mededeling om even te wachten a.u.b.) dit inloggebeuren. Ja, nu dus helemaal niet!!!!

Ik besluit de RABO maar eens te bellen. Alles klopt, zijn ze soms met onderhoud bezig? Ik start de pc boven op en ga naar de RABO site. Ik log niet in maar zoek naar een telefoonnummer. Met dit nummer neem ik contact op. Gelukkig zijn ze tot 22 uur bereikbaar. Het is nu 20 uur.

De vriendelijke jonge dame aan de lijn beveelt me niets anders te doen dan het kruisje rechtsboven in te drukken. Nee, ik hoefde me geen zorgen te maken, ik was dan echt uitgelogd. Mijn riedeltje van veiligheidsmaatregelen die ik allemaal heb gecontroleerd ten spijt, geeft ze me de mededeling virus!

Had ik daarnet soms een grijs waas met een balkje even geduld a.u.b? Stond daaronder een rood kruisje? En hoe lang duurde dat? Dat duurde al 20 minuten, tot ik haar aan de lijn had en moest uitkruizen. Er zit dus een virus op de laptop en ze raadt me aan om niet meer te bankieren tot dit virus is verwijderd. Ik had geluk gehad, want normaal hoort er onder het verzoek te wachten een balkje heen en weer te schuiven. Dit proces duurt dan overigens heel even en hup er staat een opdracht klaar zonder dat je het weet. Als je dan je eigen bankzaken doet en opdracht geeft tot betalen schuift de valse opdracht stiekem mee. Het kruisje had me gered!

Ik zal van de jongedame een mail ontvangen met een paar virusscanners en die loslaten op mijn laptop. De service is dus geweldig, maar hoe moet ik nu de site nog vertrouwen als je alles, maar dan ook alles hebt gecontroleerd op echtheid. We zijn overgeleverd aan de machines, meedogenloze machines.

M.K. Peta

juni 2012

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *